Äta nyttigt

Kosten påverkar hur din kropp mår. Vad du ska äta, hur mycket och hur ofta är inte alltid så lätt att veta. Har du hälsosamma matvanor så minskar risken att du drabbas av hjärtsjukdomar, övervikt, typ 2-diabetes och cancer. Känner du att du inte lever så hälsosamt så kan du börja med att göra små förändringar i din kost. Du behöver inte ändra allting på en gång. Du kan börja med en sak på listan nedanför och äta som du brukar men med ett nyttigare alternativ.nyttig mat

  • Ät mycket grönsaker, frukt och bär. Det mättar bra och tillför mycket vitaminer, fibrer och mineraler som kroppen behöver. Fibrerna mättar och håller igång magen. Hälften av portionen på tallriken bör komma från växtriket. Ca 500 gram per dag rekommenderas och det motsvarar ungefär två frukter och två nävar av grönsaker.
  • Brukar du äta pasta, bröd, ris och gryn så byt ut de mot ett fullkornsalternativ. Tyvärr innehåller fullkornsris mer arsenik än det vita riset så i det fallet är det inte bra att alltid äta fullkornsris. Som vuxen kan du äta ris och produkter innehållande ris ett par gånger i veckan utan att det gör någon skada men du bör inte göra det varje dag. Barn är mer känsliga och bör inte äta det oftare än fyra gånger i veckan. Gillar du inte fullkorn så byt ut en produkt hemma i skåpen tills du vant dig vid smaken.
  • Fisk och skaldjur innehåller bra fetter som omega-3. Byt ut köttet två eller tre gånger i veckan och ät en portion fisk istället. Vissa fiskar innehåller dock miljögifter och ska inte ätas. Laxen som säljs i affärer är oftast odlad eller vildfångad i andra hav än Östersjön och går därför bra att äta ofta.
  • När du lagar maten ska du välja nyckelhålsmärkt smör och oljor som är nyttigare, till exempel rapsolja.
  • Välj de magra, osötade mejeriprodukterna som innehåller extra D-vitamin.
  • Ät inte mer än ett halvt kilo rött kött i veckan.
  • Undvik mat med mycket salt i. Halvfabrikat och snabbmat innehåller mycket höga saltmängder och bör undvikas så mycket det bara går för att leva så hälsosamt som möjligt. När du själv lagar maten bör du använda salt med jod i och undvik att salta för mycket. Jod behövs för kroppens ämnesomsättning men inte i några större mängder. Även färdiga kryddblandningar och buljonger kan innehålla mer salt än vad du tror.
  • Minska ner på sockret. Godis, kakor och glass och innehåller massvis med socker. Läsk och juice är bara sockerbomber som inte mättar någonting.
  • Livsmedelsverkets symbol “nyckelhålet” sitter på produkternas förpackning om de klassas som något nyttigare. Det vill säga de innehåller mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och har bättre fetter i sig.

Kroppen behöver ett visst antal kalorier för att fungera som den ska. Du bör äta lika många kalorier som din kropp gör av med. Det är inte bra att äta vare sig för mycket eller för lite då det kan leda till allvarlig hälsoproblem.